He, goed dat je hebt gekozen voor Bedrijfsstrategie op één A3-tje. Samen zorgen wij ervoor dat jij goed van start kan gaan met je bedrijfsstrategie. Geen elle lange saaie boekwerken die in de la belanden, maar overzicht op jouw belangrijkste bedrijfselementen. Alles voor een goede start naar de markt.
Een business model of bedrijfsmodel beschrijft de waarde die een organisatie aanbiedt aan klanten en geeft aan welke capaciteiten en partners nodig zijn voor het maken, marketen en leveren van deze waarde met het doel winstgevende en duurzame opbrengstenstromen tot stand te laten komen. Als je deze opbreekt, kom je op 4 onderdelen:
• Wie zijn je klanten? (klantensegment)
• Wat bied je deze klanten? (waardepropositie)
• Hoe produceer je deze waarde? (infrastructuur)
• Hoe levert het winst op? (financieel)
Wat ga je leren
In de komende training neemt Rick van Geloven van startup Belieff je mee in de wereld van business modellen. Hierin ga je aan de slag met:
• Wat is BMC en wat is het verschil met een regulier business model?
• Waarom het BMC geschikt is voor groei en impact?
• Wat is het doel van het BMC en wanneer gebruik je het?
• Hoe vul je een BMC in?
• Wat zijn de verschillende blokken van het BMC en hoe hangen ze samen?
• Voorbeeld casussen van Netflix, Ace & Tate en Nederlandse MKB
• Hoe jij jouw business model snel kan innoveren
Wat heb je nodig
Per segment ga je het voor jezelf, voor je eigen casus invullen. Aan het eind heb je dus je eerste eigen bmc ingevuld!
Download de Business Model Canvas zodat je het stap voor stap mooi kunt opschrijven. Zo heb je al snel je strategie bij de hand. Leuk om te printen en op te hangen. Pak dus bij elke opdracht het BMC erbij en vul jouw antwoorden daarop in.